تکنولوژی‌های IT، پیشگام تغییرات ESG در عرصه کسب و کار
تکنولوژی‌های IT، پیشگام تغییرات ESG در عرصه کسب و کار-ندای توسعه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تکنولوژی‌های IT، پیشگام تغییرات ESG در عرصه کسب و کار

در فضای پیچیده کسب و کار امروزی، فناوری اطلاعات، در رفع چالش‌های عملیاتی و فناوری نقش اساسی دارند. آن‌ها باید چندین اولویت را مدیریت کنند تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌های دیجیتال عملکرد مؤثری دارند و انتظارات لازم را برآورده کرده‌اند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونهIT در پیشبرد ابتکارات زیست محیطی، اجتماعی، و حکمرانی (ESG) در سازمان خود نقش اساسی دارند و اینکه همسویی تلاش‌های ESG با استراتژی‌های فناوری می‌تواند مزایای فراوانی برای شرکت ایجاد کند.

ارزش افزوده استراتژی های تنوع و شمول

پیاده‌سازی استراتژی‌های مرتبط با تنوع و شمول برای رهبران فناوری اطلاعات به چند دلیل بسیار مهم است، بنابراین به نفع آن‌هاست که اصول ESG را پیاده کنند:

1. مقابله با کمبود استعداد

داشتن تنوع و شمول به مدیران شرکت‌های  it فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا طیف وسیع‌تری از استعدادها را با تخصص‌های مختلف جذب کنند. با ایجاد یک محیط کار فراگیر، سازمان‌ها می‌توانند نرخ استخدام متخصصان را افزایش دهند. به‌علاوه، با داشتن این سیاست، سازمان می‌تواند نیروی کار متخصص را برای مدت زیادی به کار بگیرد. زیرا این افراد احتمال بیشتری برای ماندن در محیط کاری دارند که برای دیدگاه‌ها و ارزش‌های منحصر به فرد آن‌ها احترام قائل است.

2. تقویت نوآوری و یافتن راه حل

سازمان می‌تواند افراد با تجربیات، مهارت‌ها و دیدگاه‌های مختلف را گرد هم آورد. این تنوع فکری باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری می‌شود زیرا اعضای تیم به چالش‌ها از زوایای مختلف می‌نگرند. در فناوری اطلاعات، جایی که حل مسئله، موضوع اصلی است، داشتن یک تیم متنوع می‌تواند به راه‌حل‌های مؤثرتر و رویکردهای نوآورانه‌تر منجر شود.

3. افزایش تعامل و عملکرد کارکنان

رهبری فراگیر حس تعلق را در بین کارکنان تقویت می‌کند و منجر به سطوح بالاتری از مشارکت و بهره وری می‌شود. وقتی اعضای تیم احساس ارزشمند بودن می‌کنند، انگیزه بیشتری برای مشارکت، همکاری مؤثر و دستیابی به اهداف مشترک دارند. این حس تعلق می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد کلی یک تیم فناوری اطلاعات و سازمان به عنوان یک کل تأثیر بگذارد.

استفاده از فناوری برای حمایت از اهداف پایداری

استفاده از فناوری برای حمایت از اهداف پایداری شامل استفاده از نوآوری‌های دیجیتالی برای ایجاد فرایندهای زیست محیطی و منابع کارآمد در صنایع مختلف است. در اینجا توضیحی در مورد چگونگی نقش مهم فناوری در پایداری ارائه شده است:

تحول دیجیتال: شرکت‌ها در حال ادغام فناوری‌های دیجیتال در عملیات خود هستند تا کارایی را افزایش دهند، ضایعات و ردپای کربن را کاهش دهند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها: تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته به نظارت و مدیریت مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند که منجر به اقدامات پایدارتر می‌شود.

اتوماسیون: کسب و کارها با خودکارسازی فعالیت‌های خود می‌توانند ضایعات را به حداقل برسانند و استفاده از مواد و انرژی را بهینه کنند.

رایانش ابری (Cloud Computing): ابر(Cloud) با کاهش نیاز به زیرساخت‌های فیزیکی و تسهیل کار از راه دور، فرآیندهای تجاری پایدارتری را امکان‌پذیر می‌کند.

هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند تأثیر آب و هوا را بر عملیات تجاری پیش بینی کرده و به تصمیم گیری آگاهانه کمک کنند.

اینترنت اشیا (Internet of Things): دستگاه‌های اینترنت اشیا داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند که می‌توانند برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهبود پایداری در سیستم‌های مختلف استفاده شوند.

طراحی پایدار: فناوری به طراحی محصولات و خدمات با در نظر گرفتن پایداری و ترویج اصول اقتصاد چرخشی کمک می‌کند.

فناوری‌ انرژی‌های تجدیدپذیر: نوآوری‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی از طریق فناوری در حال بهبود هستند و انرژی‌های تجدیدپذیر را در دسترس‌تر و کارآمد‌تر می‌کنند.

نرم افزار گزارش ESG: شرکت‌ها از نرم افزار برای ردیابی و گزارش عملکرد ESG خود استفاده و شفافیت و پاسخگویی خود را تضمین می‌کنند.

در اصل، فناوری نه تنها یک توانمندساز، بلکه محرک پایداری است و ابزارها و بسترهای لازم را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا به اهداف ESG خود دست یابند و به آینده‌ای پایدارتر کمک کنند.

استفاده از فناوری برای حمایت از اهداف پایداری- ندای توسعه

ESG و فناوری، دو روی یک سکه

فناوری‌های جدید امکان ذخیره، پردازش و انتقال داده از هر کجا و هر زمان را فراهم ساخته است. به همین دلیل، امنیت داده‌ها، حریم خصوصی کاربر و دسترسی عادلانه به مزایای فناوری به طور فزاینده‌ای برای مشتریان، تنظیم کننده‌ها و سایر ذی‌نفعان مهم شده است. این ملاحظات به استانداردهای مشتریان جهت انتخاب شرکت‌های فناوری تبدیل شده است. از آنجایی که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای طراحی، استقرار و نگهداری پر هزینه و پیچیده است، مشتریان می‌خواهند از همان ابتدا با حذف فروشندگانی که به تعهدات ESG پایبند نیستند، انتخاب درستی داشته باشند که بعدا مجبور به تعقیر نشوند. از سوی دیگر، شرکت‌های فعال در حوزه  فناوری اطلاعات که اصول ESG را رعایت می‌کنند، تمایل دارند اعتماد، اعتبار و ارزش ویژه برند را نزد کاربران نهایی خود حفظ کنند.

نمونه‌هایی از این تلاش‌ها راه‌اندازی دفتر تنوع محصولات و همکاری با کارشناسان برون سازمانی برای بررسی محصولات یک شرکت، مانند داشتن ویژگی‌های صفحه‌کلید رایانه مخصوص کاربران کم‌بینا است. این راهی برای نشان دادن تعهد یک شرکت به در دسترس قرار دادن دستگاه‌های هوشمند خود برای همه، صرف نظر از ویژگی‌ها یا توانایی‌های فیزیکی آن‌ها است.

همسویی فناوری و ESG برای آینده‌ای پایدارتر

شرکت‌های بزرگ باید برای رسیدن به اهداف جهانی با یکدیگر همکاری کنند. به عنوان مثال، تاثیرات منفی خود را بر محیط زیست کاهش دهند و با دیگران همکاری کنند تا مطمئن شوند اقدامات آنها در مسیر درستی حرکت می‌کند. پیوستن به برنامه سازمان ملل متحد برای کاهش پلاستیک در اقیانوس‌ها و حمایت از اقتصاد سبزتر از جمله این همکاری‌هاست.

استفاده از فناوری‌های جدید و روش‌های هوشمند می‌تواند این اهداف را موفق‌تر کند. صنعت فناوری می‌تواند کارهای زیادی برای 17 هدف بزرگ سازمان ملل انجام دهد، مانند ایجاد زیرساخت‌های قوی، ایجاد صنایعی که برای همه پایدار و عادلانه باشد و ایده‌های جدیدی ارائه کند. اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع است زیرا این دوره جدید فناوری تازه شروع شده است. اگر از ابتدا به این اهداف فکر کنیم، می‌توانیم آینده هوشمندتر و بهتری را برای همه ایجاد کنیم.

عضویت در خبرنامه

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *