روز جهانی استاندارد: نقش استانداردها در پیشبرد SDGها- استاندارد ISO
روز جهانی استاندارد: نقش استانداردها در پیشبرد SDGها- استاندارد ISO
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز جهانی استاندارد: نقش استانداردها در پیشبرد SDGها- استاندارد ISO

14 اکتبر، روز جهانی استاندارد فرصتی برای افزایش آگاهی و درک بهتر اهمیت استانداردسازی است. استانداردها تقریبا تمامی بخش‌های زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین استانداردها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار(SDGs) و ایجاد جهانی پایدارتر ضروری هستند. استانداردها سعی بر پاسخ به چالش‌های پیشرو دارند، و به افراد و صنایع کمک می‌کنند تا به دیدگاه مشترک برای جهانی بهتر دست پیدا کنند.

روز جهانی استاندارد

روز جهانی استاندارد هر سال در 14 اکتبر (22 مهر ماه) جشن گرفته می‌شود. این روز تلاش هزاران متخصص که در سازمان‌های توسعه استاندارد فعال هستند را گرامی می‌دارد، از جمله: انجمن مهندسین مکانیک آمریکا(ASME)، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی(IEC)، هیئت استانداردهای بین المللی برای حسابداران(IESBA)، سازمان بین المللی استاندارد(ISO)، اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU)، موسسه  مهندسین برق و الکترونیک(IEEE) و گروه ویژه مهندسی اینترنت(IETF). از سال 2021، روز جهانی استاندارد تحت عنوان “چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر” برگزار می‌شود. هدف از این کمپین افزایش درک چگونگی تاثیر استانداردهای بین المللی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است. امید است تا سال 2030 استانداردهای بین المللی به عنوان عاملی ضروری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار شناخته شوند.

ویژگی‌های طراحی لوگو روز جهانی استاندارد

رنگ‌بندیSDGها کانون اصلی روز جهانی استاندارد هستند. رنگ‌های هویت بصری روز جهانی استاندارد برای ایجاد پیوند بصری قوی با اهداف توسعه پایدار انتخاب شده‌اند.
نمادنماد چشم که با استفاده از اشکال هندسی ساخته شده است، مفهوم “چشم انداز مشترک” را نشان می‌دهد که یک پیام کلیدی کمپین است.

استانداردها و اهداف توسعه پایدار (SDGs)

همکاری جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) ضروری است. سیستم استانداردها نیز بر اساس همکاری ساخته شده است. دستیابی به اهداف توسعه پایدار مستلزم همکاری بسیاری از شرکای دولتی و خصوصی و استفاده از همه ابزارهای موجود برای دستیابی به بهترین عملکرد است. با همکاری می‌توان افراد را برای رویارویی با چالش‌های پایداری توانمند ساخت.

هریک از اهداف توسعه پایدار(SDGs) فراخوانی برای اقدام است. در حالی که SDGها حوزه‌های زیادی را پوشش می‌دهند، تقریباً در همه موارد، استانداردها نقشی اساسی دارند زیرا باعث بهینه‌سازی و انطباق فرآیندهای قدیمی و تنظیم قوانین جدید می‌شوند. استانداردها زیربناهایی هستند که ما را به هم متصل، فاصله‌ها را کاهش و امکان دسترسی به دانش، آموزش و بازارهای گوناگون را فراهم می‌کنند. همچنین استانداردها تسریع کننده در ارائه و اجرای راه حل‌ هستند.

مطالعه بیشتر: امتیاز یا نمره ESG را بهتر بشناسید- راهنمای جامع

تاثیر استاندارد ISO بر اهداف توسعه پایدار(SDGs)

در مجموع، ایزو بیش از 22000 استاندارد بین المللی را منتشر کرده است که نشان دهنده چارچوب‌های مبتنی بر همکاری بین المللی است. این استانداردها برای دستیابی بخش‌های مختلف به هر یک از اهداف توسعه پایدار دستورالعمل‌هایی ارائه می‌دهند.

ISO استانداردهایی را شناسایی و به سازمان‌ها و شرکت‌ها معرفی کرده که برای دستیابی به هر هدف توسعه پایدار قابل اجرا هستند. استانداردهای ISO تقریباً در هر زمینه‌ای اعمال می‌شود و استفاده از این استانداردها برای ایجاد پروتکل‌های مطابق با SDGها آسان است. به عنوان مثال:

ISO 14001
سیستم مدیریت محیط زیستی
SDGs goal 6SDGs goal 7SDGs goal 8SDGs goal 9SDGs goal 12SDGs goal 13SDGs goal 14SDGs goal 15
ISO 50001
سیستم مدیریت انرژی
SDGs goal 7SDGs goal 11SDGs goal 12SDGs goal 13
ISO 9001
سیستم مدیریت کیفیت
SDGs goal 1SDGs goal 5SDGs goal 9SDGs goal 12SDGs goal 14
ISO 45001
بهداشت و ایمنی شغلی
SDGs goal 5SDGs goal 8SDGs goal 9SDGs goal 10SDGs goal 11SDGs goal 16

استانداردهای ISO برای اهداف توسعه پایدار

برای همه اهداف توسعه پایدار استانداردهای ISO وجود دارند. بیشترین تعداد استاندارد به ترتیب به اهداف توسعه پایدار 9، 3 و 12 اختصاص یافته است (بیش از 3000 استاندارد).

SDG9 (صنعت، نوآوری و زیرساخت) بیشترین تعداد(14346 مورد) استاندارد ایزو را دارد. از جمله ISO 440001: سیستم‌های مدیریت روابط تجاری مشارکتی، چارچوبی برای افزایش کار مشترک و شکل‌گیری روابط تجاری سالم فراهم می‌کند. استانداردهایی مانند ISO 56002 و ISO 56003 نیز وجود دارند که چارچوب‌هایی برای کمک به کسب و کارها برای دستیابی به پتانسیل خود ارائه می‌دهند.

SDG3(سلامت و تندرستی) نیز از استانداردهای ISO بهره می‌برد(3543 مورد). استانداردهایی که در حمایت از اقدامات پزشکی ایمن و با کیفیت اعمال می‌شود. از جمله سری ISO 11137 که دستورالعمل‌هایی برای استریل کردن محصولات بهداشتی ارائه می‌دهد و ISO 7153 که برای مواد بکار رفته در ابزار جراحی اعمال می‌شود.

SDG12(مصرف و تولید مسئولانه) رتبه سوم از نظر تعداد استاندارد ISO اختصاص یافته را دارد(3160 مورد).  این استانداردها دستورالعمل‌های مشوق به شرکت‌ها ارائه می‌کنند تا اثرات زیست محیطی خود را کاهش و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را ترویج دهند. برای مثال ISO 20400 دستورالعمل‌هایی برای ادغام شیوه‌های پایدار در رویه‌های تدارکات شرکت ارائه می‌دهد.

مطالعه بیشتر: ۶ اقدام که کسب و کارها برای استفاده از اهداف توسعه پایدار باید انجام دهند

تعداد استانداردهای ایزو برای هر SDG

در ادامه تعداد استانداردهای ISO را که مستقیماً برای هر هدف توسعه پایدار قابل اجرا هستند را مشاهده کنید.

SDGs goal 1
390
SDGs goal 2
595
SDGs goal 3
3543
SDGs goal 4
636
SDGs goal 5
235
SDGs goal 6
700
SDGs goal 7
1094
SDGs goal 8
2828
SDGs goal 9
14346
SDGs goal 10
650
SDGs goal 11
2792
SDGs goal 12
3160
SDGs goal 13
1411
SDGs goal 14
389
SDGs goal 15
1196
SDGs goal 16
237
SDGs goal 16
15

عضویت در خبرنامه

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *