صنعت خودروسازی تحت تأثیر اصول  ESG و پایداری
صنعت خودروسازی تحت تأثیر اصول  ESG و پایداری
زمان مطالعه: 7 دقیقه

صنعت خودروسازی تحت تأثیر اصول  ESG و پایداری

اصول زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی(ESG) در حال ایجاد  تحولی گسترده در صنعت خودرو است. این تغییر به دلیل نیاز فوری به کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی، افزایش مسئولیت اجتماعی و تضمین حکمرانی شرکتی انجام شده است. این صنعت به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کربن جهانی، تحت فشار زیادی برای نوآوری و اتخاذ شیوه‌های پایدار قرار دارد. توسعه وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، بهبود بهره وری سوخت، و کاهش ضایعات در طول چرخه تولید از جمله اقداماتی است که باید پیاده‌سازی شود.

صنعت خودرو همچنین از نظر اجتماعی، بر روی شیوه‌های کار منصفانه، تنوع و شمول، و مشارکت جامعه متمرکز شده است. شرکت‌ها در تلاش هستند تا زنجیره‌های تامین اخلاقی داشته باشند و شرایط کاری را بهبود بخشند و در عین حال به جوامعی که در آن فعالیت می‌کنند نیز کمک کنند.

در این میان حکمرانی شرکتی و سازمانی نقش مهمی در این تحول ایفا می‌کند، زیرا شرکت‌های خودروسازی به طور فزاینده‌ای معیارهای ESG را در استراتژی‌های تجاری خود ادغام می‌کنند. از جمله این معیارها: حفظ شفافیت، پاسخگویی و گزارش منظم ESG به منظور مطابقت با استانداردهای بین المللی و انتظارات ذینفعان است.

ESG چیست؟ 

حکمرانی محیط زیستی، اجتماعی و شرکتی، سه اصلی هستند که استانداردها و شیوه‌های پایدار را تعریف می‌کنند. با گزارش دهی ESG سازمان‌ها می‌توانند خطرات و فرصت‌هایی را که فعالیت‌های شرکتی آنها به‌وجود می‌آورد را درک و مدیریت کنند. عملکرد ESG معمولا از طریق مقادیر عددی ارزیابی می‌شود. این ارزیابی در حوزه‌های محیط زیستی، انطباق با الزامات بهداشتی و ایمنی، رفتار تجاری که در مورد فساد و رشوه‌خواری اعمال می‌شود  و سیاست‌های حوزه‌های حساسی مانند برده‌داری مدرن و قاچاق انسان، صورت می‌گیرد.

7 قدم مهم برای پیاده‌سازی ESG:

فشارهای بیرونی مانند مقررات، الزامات سرمایه‌گذاران، جامعه و محیط زیست سبب شده که پایداری موضوعی بسیار حیاتی در صنعت خودرو باشد.

  1. ماراتن در رسیدن به انتشار صفر کربن : مدیریت و کاهش ردپای کربن در کل زنجیره ارزش برای ماندن در منحنی کربن زدایی 1.5 درجه سانتیگراد و کسب مجوز، برای فعالیت در دهه‌های آینده حیاتی است. 

اقداماتی که توسط شرکت های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

• کاهش انتشار: شرکت‌ها در حال اندازه‌گیری انتشار مستقیم خود (Scope 1) و انتشار غیرمستقیم ناشی از مصرف انرژی (Scope 2) و اقداماتی برای کاهش آنها هستند.

• اهداف اقلیمی: بسیاری از شرکت‌ها اهداف مبتنی بر علم را برای خود تعیین کرده‌اند که مثلا تا سال 2040 یا 2050 تاثیرات اقلیمی خود را بی اثر کنند.

• وسایل نقلیه الکتریکی (EVs): فشار زیادی برای پذیرش وسایل نقلیه الکتریکی باتری دار (BEVs) در اتحادیه اروپا بوجود آمده است.

گذار به اقتصاد چرخشی
  1. گذار به اقتصاد چرخشی: بازیافت و استفاده مجدد از مواد می‌تواند استفاده از منابع را تا حد زیادی کاهش دهد و برای دستیابی به انتشار صفر کربن، بسیار مهم است.

اقداماتی که توسط شرکت‌های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

  • اقتصاد چرخشی اکنون یک مسئله کلیدی برای شرکت‌ها است.
  • خودروسازان اولین مجموعه از شاخص‌ها را برای زباله و مواد ثانویه خود، تعریف کرده‌اند.
  1. تلاش برای احیای طبیعت: از دست دادن تنوع زیستی یک ریسک عملیاتی بزرگ برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. زمان آن فرا رسیده است که نه تنها مردم و سیاره، بلکه طبیعت را نیز در نظر بگیریم.

اقداماتی که توسط شرکت‌های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

  • مدیریت پسماند، آب و هوا
  • مدیریت استفاده از اراضی
  •  پروژه‌های جبران خسارت، به عنوان مثال: احیای جنگل‌ها
  1. مسئولیت اجتماعی در هر مرحله: قوانین جدید ملی و بین المللی باعث شده شرکت‌ها توجه بیشتری به ارزیابی بایسته داشته باشند. آنها اکنون باید اقدامات مدیریت ریسک مخصوصی را در سراسر زنجیره تامین خود تنظیم کنند.

اقداماتی که توسط شرکت‌های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

  • اصول راهنمای سازمان ملل در زمینه تجارت و حقوق بشر و قانون برده داری مدرن بریتانیا، قوانینی را برای شرکت‌ها تعیین کرده که باید از آنها پیروی کنند.
  • آیین نامه رفتار در مورد موضوعات ESG برای شرکت‌ها
  • شفاف سازی در مورد تامین کنندگان برتر خود (Tier-1).
  1. تغییر شرایط سرمایه‌گذاری: سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای از عناصر ESG در تصمیمات تخصیص سرمایه خود استفاده می‌کنند. ESG به یک جنبه اجتناب ناپذیر در تامین سرمایه، تبدیل شده است.

اقداماتی که توسط شرکت‌های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

  • شرکت‌ها گزارش می‌دهند که چه مقدار از درآمد، هزینه‌های سرمایه‌ای (CapEx) و هزینه‌های عملیاتی (OpEx) آنها با معیارهای پایداری خاص (واجد شرایط تاکسونومی) مطابقت دارند.
  • اشتراک گذاری پیشرفت‌های ESG جهت کسب شهرت در بازارهای مالی، توسط شرکت‌ها.
  • شرکت‌ها وام‌هایی دریافت می‌کنند که با عملکرد پایداری آنها مرتبط است.
  1. ادغام ESG: پایداری بر همه حوزه‌های کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد و بنابراین نه تنها باید مدیریت شود، بلکه باید در ساختار حکمرانی سازمان و استراتژی‌های آن نیز ادغام شود.

اقداماتی که توسط شرکت‌های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

  • شرکت‌ها اولین اقدامات خود را برای ردیابی عملکرد ESG تنظیم کرده‌اند.
  • اهداف مشخص و قابل اندازه گیری توسط شرکت‌ها، تعیین شده است.
  • شرکت‌ها گزارش‌های جداگانه‌ای با تمرکز بر پایداری منتشر می‌کنند.
  1. راه حل‌های دیجیتال برای پیاده‌سازی ESG: با تسهیل جمع‌آوری و مدیریت کارآمدتر داده‌های ESG، راه‌حل‌های دیجیتال می‌توانند تحول شرکت را به سمت پایداری تسریع کنند.

اقداماتی که توسط شرکت‌های خودروسازی در این زمینه انجام شده است:

  • جمع آوری داده‌های ESG با استفاده از نرم افزار (xls.) و ایمیل، توسط شرکت‌ها.
  • آنها همچنین شروع به استفاده از ابزارهای خاص برای برخی موضوعات پایداری کرده‌اند.

تحول صنعت خودروسازی: خودروی برقی و چالش‌های مرتبط با شفافیت

صنعت خودرو در حال حاضر بزرگترین انقلاب خود را از زمان اختراع خودرو تجربه می‌کند. با پیشرفت‌های  اخیر در شرکتی مانند تسلا، هر خودروساز بزرگی میلیاردها دلار برای تولید خودروهای برقی و پایداری محیط زیست سرمایه‌گذاری کرده است. در سال 2021، فروش جهانی خودروهای برقی به 6.75 میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال 2020 افزایش 108 درصدی داشته است. این مطمئناً نشان دهنده تغییر پایدار است.

با این حال، خودروسازان، حتی بزرگترین آنها، به دلیل عدم تمایل به حفظ شفافیت، با رسوایی‌هایی مواجه شده‌اند. بهترین مثال برای این موضوع، رسوایی آلایندگی فولکس واگن در سال 2015 است که این شرکت عمداً قطعات ضروری را برای آزمایشهای آلایندگی ایالات متحده، دستکاری کرد. در نتیجه، شرکت با جریمه‌های هنگفتی روبرو شد، افسران و مدیران ارشد استعفا دادند و شرکت همچنان در حال تلاش است تا وجهه خود را به عنوان یک تولیدکننده صادق حفظ کند.

ESG به عنوان ابزاری برای خودروسازان

بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت خودرو بیش از یک دهه است که به ردیابی و گزارش دهی ESG مشغول هستند. با توجه به اینکه محصولات آنها مستقیماً به کره زمین آسیب می‌رسانند، سازندگان اهدافی را برای بهبود مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش ضایعات تعیین می‌کنند. شفافیت در این صنعت برای مصرف کنندگان بسیار حیاتی است و اگر فولکس واگن معیارهای KPI را رعایت می‌کرد، احتمالاً از این رسوایی جلوگیری می‌شد.

اکنون زمان کلیدی برای همه تولیدکنندگان در صنعت خودرو است، زیرا شرکت‌ها استراتژی‌های خود را با چشم اندازی بلندمدت تنظیم می‌کنند. کارشناسان پیشبینی می‌کنند که تا سال 2040 تعداد خودروهای برقی از خودروهای گازسوز بیشتر خواهد شد و با توجه به معیارهای پایداری محیط زیست که دولت‌ها تعیین می‌کنند، این تغییر ممکن است سریعتر رخ دهد.

KPI گزارش ESG اتحادیه اروپا که در سال 2009 منتشر شد، چارچوبی را برای خودروسازانی که مایل به رعایت بهترین شیوه‌های ESG هستند، فراهم می‌کند. این معیارها، اگرچه قدیمی و فاقد معیارهای مالی هستند، اما به تصمیم گیرندگان در صنعت خودرو امکان حفظ روابط مثبت با سهامداران و اجتناب از رسوایی توسط بازیگران بد داخل یا خارج از شرکت را می‌دهند. 

چارچوب های ESG

ابتکار گزارشگری جهانی (GRI):

ارائه مجموعه‌ای جامع از استانداردها برای گزارش پایداری، به شرکت‌ها کمک می‌کند اثرات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی خود را افشا کنند.

پیمان جهانی سازمان ملل متحد (UNGC):

کسب و کارها را تشویق می‌کند تا سیاست‌های پایدار و مسئولیت پذیر اجتماعی را اتخاذ کنند و در مورد اجرای آنها گزارش دهند.

اصول راهنمای ISO 26000:

راهنمایی در مورد مسئولیت اجتماعی ارائه می‌دهد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به روشی اخلاقی و شفاف عمل کنند که به توسعه پایدار کمک کند.

ارزیابی تامین کنندگان: تولید کنندگان خودرو اغلب به زنجیره‌های تأمین جهانی پیچیده متکی هستند. ارزیابی عملکرد ESG تامین کنندگان برای شناسایی و کاهش خطرات در زنجیره تأمین بسیار مهم است.

مقایسه و بهبود: داده‌ها و ارزیابی‌ معیارها به شرکت‌های خودروسازی اجازه می‌دهد عملکرد پایداری خود را با همتایان خود در صنعت مقایسه کنند. این اطلاعات به بهبود و تعیین اهداف ESG کمک می‌کند.

گزارش دهی و شفافیت: با افزایش فشار برای افشای عملکرد ESG، شرکت‌های خودروسازی از ارزیابی‌ها برای ارائه داده‌های شفاف و معتبر به سهامداران، از جمله سرمایه گذاران، مشتریان و تنظیم کننده‌ها استفاده می‌کنند.

کاهش خطر: شناسایی زودهنگام خطرات مرتبط با ESG می‌تواند از اختلالات زنجیره تأمین، آسیب به شهرت و مسائل قانونی جلوگیری کند.

مزیت رقابتی: نمرات بالای پایداری می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی برای نشان دادن تعهد به پایداری و جذب مصرفکنندگان استفاده شود.

عضویت در خبرنامه

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *