هر آنچه لازم است در مورد نقشه متریالیتی استاندارد SASB بدانید
هر آنچه لازم است در مورد نقشه متریالیتی استاندارد SASB بدانید-ندای توسعه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 هر آنچه لازم است در مورد نقشه متریالیتی استاندارد SASB بدانید.

دنیا دارد به سمت آگاه‌ترشدن نسبت به مسئولیت‌های زیست محیطی پیش می‌رود و کسب و کارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از ابزارهای کلیدی که در اختیار آنها قرار دارد، SASB Materiality Map است. اما این نقشه چیست و چرا در گزارش پایداری اهمیت دارد؟ بیایید سفری در دنیای گزارش‌دهی پایداری داشته باشیم و کاربرد نقشه متریالیتی  SASB را بررسی کنیم.

نقشه متریالیتی استاندارد SASB چیست؟

نقشه متریالیتی SASB ابزار جامعی است که توسط هیئت استانداردهای حسابداری پایداری (SASB) ارائه شده است که به شرکت‌ها در شناسایی و مدیریت مسائل پایداری مرتبط با عملیاتشان کمک می‌کند. این نقشه اساساً راهنمایی برای شرکت‌ها جهت تمرکز بر مسائل پایداری است که قطعا بر عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری عملیاتی آنها نیز تأثیر می‌گذارد. هدف از طراحی آن این است که در عین راحتی استفاده برای کاربران  به تصمیم گیری‌های استراتژیک نیز کمک کند.

این نقشه تجزیه تحلیل مخصوص هر صنعت از مسائل پایداری که برای همان صنعت خاص مهم است، ارائه می‌کند. مسائلی از قبیل تغییرات آب و هوایی تا قوانین مربوط به نیروی کار. این نقشه دارای بیست و شش موضوع کلی تجاری مرتبط با پایداری است که طیفی از موضوعات مربوط به افشا و معیارهای حسابداری مرتبط با آنها را منعکس می‌کند که برحسب بخش یا صنعت متفاوت خواهد بود.

درک نقشه متریالیتی SASB :

هدف: برای تمرکز شرکت‌ها بر مسائل پایداری که مربوط به صنعت آنها است و می تواند بر عملکرد مالی آنها تأثیر بگذارد، استفاده می شود.

محتوا: نقشه 26 موضوع کلی پایداری را فهرست می‌کند که در 77 صنعت مختلف قرار دارند.

کارکرد: به کاربران اجازه می‌دهد که چگونگی اثرگذاری این موضوعات را در هر صنعت ببینند و آنها را در کنار یکدیگر مقایسه کنند.

قابلیت دسترسی: نقشه Materiality از طریق ورود به سیستم برای کاربرانی که استانداردهای SASB را صادر می‌کنند، در دسترس است.

استفاده: برای ایجاد یک زبان مشترک بین شرکت‌ها و سرمایه گذاران شان مفید است تا بتوانند در مورد اثرات مالی پایداری گفت و گو کنند.

نقشه متریالیتی بخشی از تلاش‌های SASB برای ساده‌سازی و استاندارد کردن گزارش‌دهی پایداری است که شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا عملکرد پایداری خود را به سرمایه‌گذاران منتقل کنند. این یک ابزار استراتژیک است که افشای اطلاعات را با نیازهای سرمایه گذار هماهنگ کرده و اهمیت گزارش پایداری را افزایش می‌دهد.

درک نقشه متریالیتی - ندای توسعه

اهمیت نقشه متریالیتی SASB در گزارش دهی پایداری

کاهش خطر

مسائل پایداری که شرکت‌ها باید در صنعت خود به آن توجه کنند، مشخص می‌کند. همچنین به شرکت ها کمک می‌کند تا با استفاده از این نقشه راه‌هایی را برای کاهش اثرات بد و استفاده از موارد خوب به نفع خود، بیابند.

ارتباط با سرمایه گذار

امروزه، سرمایه گذاران می‌خواهند بدانند که چگونه یک شرکت با مسائل پایداری برخورد می‌کند. SASB Materiality Map به شرکت‌ها کمک می‌کند تا این اطلاعات را به گونه‌ای به اشتراک بگذارند که با سلامت مالی آنها مرتبط باشد. به این ترتیب، سرمایه گذاران تصویر کاملی از تلاش‌های پایداری شرکت به دست می آورند.

شفافیت

شفاف بودن در مورد اقدامات برای جلب اعتماد ذینفعانی مانند سرمایه گذاران و مشتریان مهم است. این نقشه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا داده‌های پایداری واضح و قابل مقایسه‌ای را ارائه دهند. این نشان دهنده تعهد آنها به پایداری است، به ایجاد اعتماد کمک می‌کند و می تواند شهرت آنها را بهبود بخشد.

رعایت مقررات

قوانین بسیاری در سراسر جهان در مورد گزارش پایداری وجود دارد. نقشه متریالیتی SASB به شرکت‌ها کمک می‌کند تا این قوانین را درک کرده و از آنها پیروی کنند. این باعث می‌شود فرآیند گزارش‌دهی ساده‌تر، سریع‌تر و کمتر دچار اشتباه شود که خطر جریمه‌ها یا تبلیغات بد را کاهش می‌دهد.

تصمیم گیری استراتژیک

پایداری برای موفقیت بلندمدت یک شرکت مهم است. SASB Materiality Map شرکت‌ها را راهنمایی می‌کند که چگونه ملاحظات پایداری را در تصمیمات تجاری خود لحاظ کنند. این اقدامات به طراحی استراتژی‌هایی کمک می‌کند که کسب درآمد را با مسئولیت‌پذیری محیط‌ زیستی متعادل کرده و به نفع شرکت، جامعه و کره زمین است.

عضویت در خبرنامه

فهرست مطالب

یک پاسخ

  1. با سلام و دورود فراوان
    ضمن احترام به محتوی ارزشمند شما در سایت در مورد مطالب پایداری و اهمیت توجه به آن در حال حاضر که شرایط به شدت ناپایدار هست، اینگونه بیان بکنم که در کشور ایران هم کارخانجات، شرکتهای خصوصی پرتوان و خوش نام می توانند از این مزیت رقابتی که حتی بصورت تهدیدآمیز هست استفاده بهینه نموده در رشد و توسعه پایدار کشور بعنوان شرکتهای پیشرو تاثیر گذار بوده و همچنین باعث تشویق و ترغیب شرکتهای دولتی نیز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *